6 viktiga saker att tänka på när du ska välja företagsnamn
Så du planerar att starta ett aktiebolag och du har redan tänkt ut allt? Du har en fantastisk affärsidé som kommer att slå världen med häpnad och göra dig överdådigt rik inom en inte alltför avlägsen framtid. Du har skrivit en verksamhetsplan som kommer att få potentiella investerare att köa utanför ditt nya kontor. Du känner dig nu redo att registrera ditt aktiebolag, eller kanske köpa ett lagerbolag. Då är frågan: har du noggrant tänkt igenom vilket namn ditt företag ska ha? Det är många företag som inte överlever sitt första år på grund av en mängd olika anledningar. Det är nog inte många som går under på grund av dåliga företagsnamn men det finns trots allt många fördelar med att lägga ned lite extra tid på att ta ett riktigt passande namn från början. Namnet på ett företag är olika viktigt beroende på vilken bransch det skall vara verksamt inom. Inom de flesta områden är det dock viktigt eller åtminstone en fördel om namnet skapar förtroende eller ger kunder en möjlighet att identifiera sig med det. Därför kommer här några viktiga saker att tänka på vid val av firmanamn. Nedanstående punkter har olika vikt beroende på företagets verksamhet.
Webbsida
Fungerar namnet som namn på en webbsida? I så fall, finns det tillgängligt som domän, eller en förkortning som fungerar som domän? Ett par bra exempel på en fungerande förkortning är Dagens Nyheter’s DN.se, eller som i vårt fall CBS.se som är en förkortning för Citadellet BolagsService. Det är oftast bra om namnet finns tillgängligt som domän. Det är inte lika trovärdigt om webbsidan har en domän men heter något helt annat. Här kan ni kontrollera om domänen är ledig: https://www.domanregister.se/ Tänk på att det i vissa lägen kan vara bra att registrera flera toppdomäner även om ni enbart tänker använda .com eller .se för att skydda namnet. Det är ju tråkigt att ha ett bra domännamn med .se och så tar någon annan samma namn med .com och konkurrerar med er. Eller hur?
Förtroende
Förtroende är nog viktigt för alla typer av företag men kanske mer för vissa. Om du ska sälja produkter eller tjänster på nätet så går det nog inte att värdera förtroende högt nog. Det går att höja förtroendet på en mängd olika sätt, men om du lyckas ingjuta förtroende i potentiella kunder genom ditt namn så har du redan kommit en bra bit på vägen till en försäljning. Fundera på vad som är förtroendeingivande i din bransch. Fråga människor runt omkring dig eller någon som är insatt i branschen.
Identifikation
Detta handlar om två aspekter. Den ena är att det kan vara positivt om ett namn tydligt visar vad företaget sysslar med, som till exempel Restaurang Uppsala Källare. Det namnet är ju lite långt men det identifierar både att det rör sig om en restaurang samt i vilken stad restaurangen finns. Den andra aspekten handlar om kundens identifikation med företaget. Det är naturligtvis önskvärt om företagets tilltänkta kundkrets kan identifiera sig med företaget.
Brand (märke) igenkännande
Att välja ett namn som är ”brandable” dvs som man tänker sig ska bli ett brand kan vara en väldigt bra idé. Det kan också vara en minde bra idé, det beror igen på vilken bransch företaget ska vara verksamt i och vad affärsidén går ut på samt vad man har för startkapital. Spotify, Apple och Skype är alla bra exempel på namn som är lätta att komma ihåg och som bygger på märkesigenkännande. Dock är det bra att ha en strategi för att bygga märket ifrån början om man väljer den vägen, detta kräver ofta ett ganska bra startkapital. Det finns givetvis exempel på märken som statat med små medel också.
Geografisk positionering
Det är även viktigt att tänka på var företaget ska vara verksamt. Om det bara ska verka i Sverige eller andra delar av världen, eller ändå mera lokalt som en stad och så vidare. Namnet uppfattas olika på olika platser, ett namn som fungerar bra i Hultsfred kanske inte fungerar lika bra i New York och tvärtom.
Är namnet redan registrerat?
Här kan du söka efter ett namn och se om det redan är registrerat. https://www.verksamt.se/sok-foretagsnamn Här finns lite mer information om och regler kring företagsnamn: https://www.verksamt.se/web/guest/starta/skydda-foretagets-namn